Valamilyen furcsa oknál fogva filmek esetében sokkal könnyebben kötődünk állatokhoz, mint emberekhez. A hányatott sorsú főhős azonnal a második helyre csúszik le, ha egy állat is belép a képbe. Erre a furcsa emberei tulajdonságra épít a Hadak útján is. Sőt tovább megy egy lépéssel. Egy lovat tesz főszereplővé és mindenki mást mellékszereplővé "alacsonyít le". Ezzel már előrevetíti, hogy giccses, szentimentális és érzelgős film következik.
A történet az első világháború előtt kezdődik. Innen követhetjük végig Joey (a ló) életét egészen a háború végéig. Közben bejárja fél Európát, kibír mindent, mi pedig néha a könnycseppeket törölgetjük a szemünk sarkából. A történet ugyan nem kecsegtet hatalmas mélységekkel, de Spielberg elég bravúros ahhoz, hogy két és fél órán keresztül úgy nézzük egy ló hihetetlen menetelését, hogy közben nem unatkozunk.
A film próbálja bemutatni az első világháború szörnyűségeit, de közben annyira szirupos, hogy ez közel esélytelen. Spielberg nagyon ért ehhez, de itt meg van kötve a keze. A katonák élete a lövészárokban rosszabb volt, mint nyomorúságos, de a film ezt az állóháborút is romantizálja. A világ áldozatul esik annak, hogy egy ló szemszögéből szeretné bemutatni a történetet. Messzebb rugaszkodik a valóságtól, mint azt elsőre látjuk.
A film úgy játszik az érzelmeinkkel, mint a kisgyerek a matchbox kisautóval. Ide-oda tologatja, még akkor is, ha ezzel tisztában vagyunk, és netán próbálnánk picit immunisak maradni. Ez kérem a Hadak útján esetében teljesen lehetetlen. A film végére teljesen földbe döngölve érezzük magunkat. A Hadak útján minden képkockája manipulálja a nézőt és végén egy hatalmas katarzist kíván a magatehetetlen nézőre "erőltetni". Ha teljesen átadjuk magunkat a filmnek, akkor csak kitámolyogni tudunk a moziteremből, mert egyenesen járni biztos nem fog menni.
A Hadak útján nem egy kiemelkedő film, viszont végtelenül manipulatív és ezzel elhiteti velünk, hogy sokkal többre érdemes darab előtt ülünk. Ne dőljünk be neki! A Hadak útján egy közepes film, szép csomagolásban, de hogy 6 (!) Oscarra lenne érdemes? Szerintem semmiképp sem. Spielberg még mindig zseniális rendező, ez vitathatatlan és most egy nyáltengert tett elénk, de azért 7/10 simán megvan így is.
Bemutató: 2012. február 9.