Futurama

Mikor először láttam tévében még nagyon gyerek voltam és nem is értékeltem, pedig ez egy nagyon is jó "mese". Persze felnőtteknek szóló mese, így egy 8-10 éves gyerek nem tudja értékelni. Sőt talán nem is való neki. Mikor később, valamivel érettebb fejjel újra láttam pár részt, rájöttem, hogy ezt nekem mindenképpen meg kell nézni. S most nyáron, mikor épp a semmittevés fárasztó műveletét végzem naphosszat, igazán ráérek.

Belefogtam, s most már a második évad közepén tartok. Most már elmondhatom, hogy láttam eleget, hogy tudjam, nem volt alaptalan a hitem, miszerint ez egy nagyon jó sorozat. Érdekes, de nem okoz olyasfajta függést, mint általában a sorozatok. Megnézek napi egy-két részt és teljesen elégedett vagyok. Mellesleg egy rész csak 20 perc, így tényleg nem vesz el sokat a napból.

A kapcsolat a The Simpsonsszal tagadhatatlan, de szerencsére nem meghatározó. Míg a Simpson családban a társadalomkritika nagyon erős, és főleg az amerikai társadalom kritikája, addig itt általánosabban az emberiséget kritizálják. Főleg az emberi hülyeség kerül előtérbe. Néha magunkon röhögünk hangosan, de erre csak később, az epizód után jövünk rá. Alapvető emberi és társadalmi dolgokat parodizál – sikeresen. Nem elég, hogy felnyitja az ember szemét (inkább egyenesen az arcába köpi a valóságot), de mindezt nagyon viccesen teszi.

A fő karakterek mindegyike egyéniség. Nincsenek átfedések. Mindenki különböző és az egyes emberi "alaptípusokat" mutatják be. Alapvető emberi tulajdonságokkal vannak felruházva, még akkor is, ha van köztük robot, küklopsz, és rákszerű idegen is.

Eddig teljes mértékben jellemző volt az epizodikusság. Mindig egy önálló történetet mesélnek el 20 percben. Persze itt is, mint sok epizodikus sorozatban, a háttérben húzódnak hosszabb történeti szálak, fejlődnek a karakterek és kapcsolataik is. (például Fry beköltözik Bender ruhásszekrényébe:)) Az egyes epizódokban sokszor előfordulnak konkrét filmek, sorozatok paródiái. Ha csak néhányat akarok említeni: Titanic, vagy éppen Charlie és a csokigyár.

Mint már fentebb is említettem, az emberiséget általában állítja pellengérre a sorozat. És bár 3000-ben játszódik, sok minden megmaradt a 20. századból. Problémák (főleg), szokások és eszközök is. Persze technikai fejlődés volt 1000 év alatt, sőt a történelemben is történtek érdekes dolgok. Ez csak egy plusz humorforrás, főleg, hogy Fry (aki lefagyasztotta magát 1000 évre 1999-ben, és 2999-ben ébredt) egy csöppet sem változtat életvitelén. Ugyanott veszi fel a fonalat, ahol 1000 évvel ezelőtt elhagyta. Nem hajlandó foglalkozni a ténnyel, hogy 1000 évet hibernálva töltött, így mindig rácsodálkozik a technika vívmányaira, vagy a történelem eseményeire.

A készítők egy nagyon bonyolult és az utolsó részletekig kidolgozott univerzumot mutatnak be. És nem csak részleteket kapunk, hanem az egészet, csak nagyon figyelni kell. A környezetre, a dialógusokra, de általában minden részeltre. Bármely részét is tekintjük a sorozatnak, mindenhol csak csodálkozunk. Jól megírt dialógusok, frappáns szövegek jellemzik a forgatókönyvet, az általában nagyon is élvezhető történet mellett. A zenék (köztük a nagyon jellemző főcímzene) eltaláltak. A grafika pedig külön élmény.

Én ajánlom mindenkinek, függetlenül attól, hogy utálja vagy imádja a The Simsonst, vagy esetleg a sci-fi műfaját. Sokkal többet ad, mint egy agyatlan sitcom, de nem vesz el több időt.

Futurama
színes amerikai rajzfilm sorozat, 20 perc, 1999
készítette: Matt Groening

süti beállítások módosítása