Solaris

Az amerikai függetlenek egyik legnagyobb alakjaként induló Steven Soderbergh (Szex, hazugság, video; 1989) több hasonlóan pályakezdő alkotótársával együtt – mint például Tarantino, aki szintén a független filmes Sundance fesztiválon debütált első alkotásával (Kutyaszorítóban; 1992) – a kilencvenes évek végére teljesen beolvad a nagy filmes stúdiók hatalmi körébe, némiképp feladva ezzel az amerikai filmkultúrában sajátosan megszólaló szerzői hangját. Erre tökéletes példa az Ocean’s trilógia, mely nagy költségvetésével, akciódússágával, szép számú színészóriások szerepeltetésével behódol a gördülékeny nagyjátékfilmekre éhes közönség vágyainak. A pályában érdekes törésnek számít ebből a szempontból a Solaris. Az Ocean’s Eleven után készült egy évvel – és bár az egyik nagy stúdió logója tűnik fel az introban - hangnemében, megalkotottságában és kérdésfelvetésében egy különleges visszaugrás a szerzőiséghez.

 A 2002-es Solaris Soderbergh nagy főhajtása egy kultikus legenda előtt – ez pedig nem más, mint Stalislav Lem nagy múltú és azonos című regénye, mely megingathatatlan alapját képezi a sci-fi irodalomnak; illetve ez ebből készült 1979-es, orosz filmadaptáció, Andrej Tarkovszkij kézjegyével. Az amerikai rendező elhivatottságát mutatja ez irányban az is, hogy nemcsak a forgatókönyvet írta, de az operatőri munkakört is magára vállalta – ennek eredménye szépen megmutatkozik az új Solaris-on: egységes, minden percében átgondolt és megkomponált mű született.

Dr. Chris Kelvint váratlanul azzal a feladattal bízzák meg, hogy utazzon a Prometheusra, egy távoli űrállomásra, ahol egy kutatócsoport nem mindennapi égitestet vizsgál, az élő óceánokból felépülő Solarist. Kelvin érkezése után egyre különösebb jelenségekre lesz figyelmes – a csoport még életben maradt tagjai paranoid viselkedési jegyeket mutatnak, többen eltűntek, vagy öngyilkosok lettek. Amint a doktor is álomba merül, rádöbben, hogy a bolygónak hatalma van felette – az álmaiból táplálkozva materializálja az egyén számára azokat a személyeket, akikre bűntudattal emlékezik vissza. Kelvin napról napra a felesége mellett ébred a szűk űrkabinban. De vajon hogyan lehetséges a lélektani hadviselés, ha valami annak a képében támad ránk, amit a legjobban szeretünk?

Solaris2.jpg

A különleges film központi alakjának a rendező egy, már Ocean’s-ben kipróbált színészt tesz meg: George Clooney-t. Nem hoz csalódást! Zseniálisan lényegül át egy egészen más, komoly karakterré, arcának legkisebb rezdülései is megmutatják a pszichéjében dúló lelki vihart.

Bár a Solaris műfaji besorolása leginkább a sci-fi felé közelíti, a kategória nem ennyire egyértelmű. Több szempontból sem nyújt tudományos magyarázatot bizonyos jelenségekre, a filmidő előrehaladtával a cselekményen eluralkodik egyfajta válaszok nélküli, nyomasztó fantasztikum, aminek a főhős kiszolgáltatott. Tehetetlen a bolygó sajátos, érzelmi világot megcélzó „üzeneteivel” szemben. Míg eleinte szigorú racionalitással kíván megszabadulni felesége (Natascha McElhone) képétől, ennek értelmetlenségét belátva ragaszkodni kezd az alakhoz. Kelvin egyre tétlenebb és passzívabb lesz, a film pedig egyre lélektanibb.

 A Solaris nem egy akciófilm. Nincsenek hadakozó lézerkardos katonák, sem űrharc, vagy ufó támadás. Még egy pisztoly sem dördül el. A jövő és a magába záró, sötét űr mindössze közeg – a hangsúly a lélek vizsgálatára, és a kérdésfelvetésre tolódik át.

Ezt kísértetiesen támasztja alá a látványvilág és az atmoszféra kifinomult megalkotása. A kamera gyakorlatilag nem mutatkozik külső terekben. Apró, bezárt, szinte klausztrofób helyeken járunk, az űrkabinok elválasztanak a kiismerhetetlen külvilágtól: az űrtől és az élő bolygóóriástól. A lélek zaklatottságát és bizonytalanságát hivatott alátámasztani a sok ferdén fényképezett kép, illetve az pillanatnyi asszociációkra kacsingató hirtelen flashback-ek – az elbeszélés mozaikszerűen széttagolt. Az emlékek aranyfényű, meleg színekben úszó értéktelített képei erős kontrasztban állnak az űrállomás jelenében megmutatkozó hideg árnyalatokkal és sejtelmes, néha már ijesztő, neonos félhomállyal. A lebegő atmoszféra megalkotásában persze igen nagy szerepet játszik Cliff Martinez üveghangú, szférikus zenéje, háttérben a gyönyörűen, de mégis valahogy taszítóan megfestett, kékben, vagy narancsban úszó organikus égitesttel.

Solaris1.jpg

Érdekes, elgondolkodtató film, melynek néha már vontatott lassúsága az orosz előd (Tarkovszkij) stílusát idézi, miközben a lélektaniságot erősíti. Annak nem tudom ajánlani, aki látványos akció-szekvenciákra vágyik, ez nem az a típusú alkotás! Aki viszont filozofikusabb természet és képes belehelyezkedni egy sajátos közegben megmutatkozó elmejáték lassan kibontott történetébe, az nézze meg!

 (Közönséget megosztó jellege miatt tényleges pontozás nélkül ajánlom.)

süti beállítások módosítása