Út a vadonba (Into the Wild)

Sean Penn 2007-es filmje igaz történet alapján készült és nagyon érdekes kérdéskört helyez középpontba. Dicséretes, nem éppen mindennapi alkotás, gyönyörű képekkel tarkítva.

út a vadonba2.jpg

Christopher McCandless előtt ígéretes, pompázatos jövő áll, mely magában hordozza reményekkel kecsegtető amerikai álmot. Ám a furcsa világszemléletű fiú, amint átveszi az érettségi bizonyítványát, egy egészen más, kivételes irányt választ az életének. Szó nélkül elhagyja családját, iratait elégeti, a továbbtanulásra félretett pénzét jótékonysági célokra adományozza és nevet változtatva (Alexander Supertramp) nekivág a világnak, hogy felfedezze a természetben rejlő végtelen szabadság titkait. Kockázatos és bonyodalmas útján bejárja a dél-dakotai búzamezőket, evez a vadvizű Colorado folyón, vándorlásának végcéljaként pedig eljut a vadon őshazájába: Alaszkába. De hogy mennyire képes átlényegülni az emberi civilizációtól elhatárolt, hatalmas és áhított természettel – nos, a film végét nem lövöm le!

Az Út a vadonba elbeszélése epizodikus jellegű – külön részekre osztható Chris utazásának állomásai szerint. Minden egyes megállóban van egy-egy meghatározó karakter, aki a segítőjévé válik, a főhős személyiségfejlődésének részét képezi. Számomra külön tetszetős volt, hogy Chris húga az, aki a narrátor szerepét magára vállalja, olyan személyként, aki még epizódszereplőként sem vett részt bátyja nagy utazásában. Mindössze a kezdetnél volt ott, de mégis ő az, aki érzelmeivel, gondolataival leginkább reflektálni tud Chris útjának történéseire, motivációira. Mindez nagyon hiteles és megragadó.

Érdekes és elgondolkodtató téma, amit ez a film felvet. Vajon mi visz rá egy alig húsz éves fiatal fiút, hogy egyedül, minden felelősségtudat nélkül nekivágjon a nagyvilágnak? Tényleg ennyire megkeseredett volna az emberi civilizációban?

Sajátos, de sajnos elég felemás válasz erre a rossz családi környezet, amire a film állandóan reflektál: Chris szülei boldogtalan, hazug, ám messzemenőkig képmutató házasságban élnek, ahol nemcsak magukat, de gyermekeiket is belekényszerítik egy megrokkant lelkiállapotba. Számtalan ilyen példa van szerte a világon, mégsem kapják hátukra az utazóhátizsákot fiatalok ezrei, hogy a vadon ellen menjenek! A további válasz talán Chris sajátos személyiségében lelhető fel: messzemenőkig idealista (állandóan nagy irodalmi művekbe temetkezik, és ott talál a saját életére vonatkoztatott igazságokat) – és sajnálatos módon a film folyamán egyre nyilvánvalóbban kiderül, hogy önző is (nem csak gyűlölt szüleit hagyja magukra, de szeretett húgát is; ráadásul folyton felbukkanó segítőivel sem bánik túl kegyesen az elválások során).

Persze mindezt felfoghatjuk egyfajta rousseau-i természetes megszállottságként a szabadság iránt és kötöttségek mániákus lerázásaként – de azért Penn burkoltan megfogalmazza ennek a magatartásformának a kritikáját is: Chris mégiscsak elmagányosodik az őt rabul ejtett vadregényes tájban.

A kérdésfelvetés mellett kiemelkedő pontja a filmnek a fényképezés. Bámulatosak a természet hatalmasságát bemutató panorámaképek és a totálokban bemutatott tájak, melyekben Chris bandukol. Néha szinte már dokumentumfilmes precizitásra és naturális szépségre tesz szert. A zeneválasztás mesteri, gyönyörűen festik alá a különböző hangulatú számok a jeleneteket.

A sok pozitívum ellenére azonban az Út a vadonba 140 perce nagyon hosszúnak bizonyult. Az alapvetően lassú tempójú, csellengő film ritmusa egy rövidebb alkotásban lekötő lehet – maga a néző is átlényegülhet ebbe a sajátos hangulatba. De itt már túlment a határon, csúnyán mondva: vártuk már, hogy vége legyen! Ez az unott érzés (ami úgy másfél óránál kezd csíráiban mutatkozni, de a lényeges változások hiánya miatt egyre erősödik) pedig taccsra vágja az alkotás zárlatát, aminek csattanónak kéne lennie.

Ez egy nagyobb negatívum a szememben, mert elrontotta a szépen felvezetett és megalkotott gondolatiságot. Pedig alapjaiban egy jól eltalált, profi munka az Út a vadonba. De túl hosszú!

8/10

süti beállítások módosítása